نکته های چرکو ۱۵

" صفر که در رفت "    

 

خوانندگان جان سلام 

 

آورده اند که قدمای این بلاد کبیر ، پس از سپری شدن دو ماه حرام محرم و صفر ، رسمی نیک بجا آورده تا دفعی خیر از بلا نمایند و آن را "صفر به در " یا "صفرک در" نام می گذاشتند.

پس چرکو به رسم ادب و پیروی از پیشینیان این دیار دست به دعا برداشته ، خالصانه مناجات زیر را زمزمه می نماید :

 

الهی! "صفرک در" آمد ، پس تمدن بلاد کبیر هلیله را با تمدن موجود در محتوای وب های این بلاد کبیر در هم آمیز و بر همه تمدن های مناقشه بر انگیز بشری، توفیق غلبه عطا بفرما!

 

خداوندا! "صفرک در" آمد ، تجمعات پلاکارد به دست از دیگر تمدن های نوظهور که تنها برای دزدیدن نام و هویت تمدن هزار مردان دست به اقدام زده اند ، در هر مکان و در هر زمان به شدید ترین نحو ممکن سرکوب بفرما!

 

بار الها! "صفرک در" آمد ، تکلیفی به گردن هیچکدام از مردمان بلاتکلیف این سرزمین و صاحبان اصلی تمدن بیشهر نیانداز!

 

الهی! "صفرک در" آمد ، شیوع و انتشار بیماریهای پوستی و سرطانهای مخرب خونی از تک تک مردمان بلاد کبیر هلیله و صاحبان اصلی تمدن هزار مردان بدور بفرما!

 

خداوندگارا! "صفرک در" آمد ، همه چاه و چاله های مسئله ساز و مناقشه برانگیز که در پیش پای پیاده روندگان و دوندگان ورزشکار ، صیادان و کارمندان زحمتکش و همه اقشار جامعه بلاد کبیر هلیله قرار دارد ، خود به نحو مقتضی مسطح بفرما!

 

بار پروردگارا! "صفرک در" آمد ، بخارات موجود در هوا ، صداهای مزاحم در فضا و غناهشت های فراوان در این مکان که از ناحیه پیر دی حسن به سمت بلاد کبیر هلیله روانه گشته ختم به خیر بفرما!

 

معبودا! "صفرک در" آمد ، فضای آرام و عاری از تنش و تشنج ، فحش و ناسزا ، کینه و تمسخر که در این دو ماه بر محتوا و نظرات وبلاگیون تمدن ساز بلاد کبیر هلیله حکمفرما بود تا شروع ماه محرم آینده مستمر بدار!

 

آفریدگارا! "صفرک در" آمد ، شادی قلب نازنین صاحبان وبلاگیون بلاد را نقل محافل خصمانه محتوای وبلاگیون دیگر تمدنها قرار بده! 

 

خالقا! "صفرک در" آمد ، بن علی از سرزمین تونس رفت و پاهای حسنی مبارک در سرزمین مصر لرزان شده است ، شرمنده ام که هر چه بیشتر دانستم ، نادان تر شدم و هر بیشتر گشتم کمتر یافتم و هر چه کمتر گفتم بیشتر رسوا گشتم ، پس خود آشکار نما که خلایق لایق آسایش این بلاد کبیر ، "صفرک در" سال آینده را در کدام سرزمین مقدس با الهی نامه چرکو و مناجات نامه حاجی به ربیع الاول وارد می شوند! 

 

نظرات 8 + ارسال نظر
انجمن 15 بهمن 1389 ساعت 23:27

ٍٍٍتقدیم
به میهمانان خاص الخواص چرکو
در استقبال از مراسم مبارک صفرک در
در قبله ی ولات.
.
استادمان فرمود:
"خزغبلات ذبل بدون اعراب خاصیت فوق العاده دارد و چنانچه هرکس بدون غلط بخواند و ده بار بنویسد و شبانه برپشت بام همسایه بیفکند حاجت روا می شود"
.
.
کمک گرگ و کلک کشک و کتک
کرک کبک و کپک کیک و کتک
.
کاک و کوک و کرک و کرک و کفک
از پس و پیش چو بلتش به کلک
.
چون صفر رفت شود در صفرک
جون کشکو و چرکو و چوک
.
گر یکی شد همه خندان گردند
خواه بز باشد و خواه بز لیسک
.
یا عیوق!

سلام. حلول ربیع الاول مبارک.برایم زیبا بود.صفرک به در را یا نشنیده بودم یه اینکه فراموشی ...
لطفا اگر مسبوق به سابقه است بفرمائید چرا گفته می شود صفرک

سلام حاج عمو رحمت
بر شما نیز به خیر و سلامت باد.
.
حتما فرض سوال شما پیگیری می شود.

انجمن 17 بهمن 1389 ساعت 12:11 http://www.bishehr.com

صفرک در

قدما ماه های ذیحجه ُ، محرم و مخصوصا صفر را ما ه های حزن و اندوه اهل بیت علیهم السلام می دانستند و در این ایام مراسم شادی و جشن و عروسی را برپا نمی کردند.
آنها بر این باور بودند که با اتمام ماه صفر و آغاز ربیع الاول به شکرانه به در رفتن از صفر باید مراسمی از قبیل شکستن کوزه های کهنه و ریختن تکه های آن در آب و همچنین شستشو ی خود در رود خانه یا دریا انجام دهند،چون با اجرای این مراسم غم و نحوست نیز از زندگی شسته شده و با آب می رود.
آنها هنگام رفتن به درون آب دریا چنین می خواندند" درد و غمم در بیشو - تو کوه و دریه بیشو .
مراسم صفرک در تا چهل پنجاه سال گذشته در هلیله انجام می شد .
.
شاد باشید

ممنون از توضیحات انجمن
.
قابل توجه حاج عمو رحمت
.
ولی شاید منظور سوال حاج عمو رحمت استفاده از عنوان "صفرک =صفر +ک" بوده باشد

انجمن 17 بهمن 1389 ساعت 15:52

در توضیح صفرک + در
.
...در گویش اصیل بوشهری فعل امر کن یا بکن به صورت هکن و یا هکه استعمال می شود . بدین لحاظ عبارت صفرک در در واقع صفر بکن در = صفر کن در = صفر هکه در و در آخر صفرک در ُ،به معننی بیرون کردن نحوست ماه صفر می باشد.

ممنون از توضیحات شما

سلام.توضیحات حاجی را خواندم.در زبان شناسی اصطلاحی به نام گشتار وجود دارد که دارای انواع مختلفی از قبیل گشتار حذف گشتار قلب و... وجود دارد که عمدتا برای روان خواندن واژه ای در طول سالیان در گویش یا زبان باب می شود.لطفا اگر مورد دیگری از این دست واژه ها سراغ دارید بیان فرمائید.اگر در گویشی بتوان فعل هایی صرفا با همان گویش پیدا نمود می شود به نوعی تصور نمود که این گویش وابسته به زبانی قوی ویا خود روزگاری زبانی مستقل بوده است.در هر حال از هردوی شما ممنونم.

سلام حاج عمو رحمت
حتما بررسی می شود

وحید 18 بهمن 1389 ساعت 12:20 http://pershin2501year.blogfa.com

سلام چرکی جون
خوبی؟
میگما ای غناهشت یعنی چه؟
مو هرچه زور زدم نفهمیدم چنن!

علیک سلام وحید جان
.
غناهشت = غرمپشت=گرمپشت=غناوشت=سروصدا=صدای ترسناک و وحشتناک
.
پس الهی آمین بگو!

علی حسن ابراهیمی 18 بهمن 1389 ساعت 18:18

سلام چرکو اصلا خوشم میاد کارت درسته اصلا بی نقصی دمت گرم درباره نظرات دوستان بلاد بعضی ها دوباره شروع کردن
درباره بن علی و حسنی مبارک فقط می تونم بگم چرکو میترسم مارو هم همین جوری بیرون کنند از بلاد چون همه رو دوست داریم
دوستار چرکو
علی

سلام علی جان!!!
.

نترس چون اگه تونستن چرکو رو از وب بیرون کنن اونوقت می تونن؟؟؟

انصاری 18 بهمن 1389 ساعت 23:47 http://bidshehr

باسلام.
ضمن تأییدگفته های حاجی بزرگوار، مردم درچهارشنبه ی آخر صفرکنارساحل جمع می شدند وبا پرتاب سنگ به درون آب ،این عبارات را هم می خواندند «دردُ غمم دَر بیشو تو کُهِ دریه بیشو»وپس ازآن دست وپای خویش را درآب شتشو می دادند وبه خانه هایشان برمی گشتند.این مراسم بعداز ظهر نزدیک غروب آفتاب انجام می شد.چنین مراسمی گویادر روستاهای ساحلی بخش دلوار هم به اجرا درمی آمده است.
باسپاس

سلام عموی بزرگوار
ممنون از توضیحات حضرتعالی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد